Tematem i bohaterem SOUNDWORK – spektaklu muzycznego Wojtka Blecharza jest dźwięk, opowiadanie o nim przez pryzmat wybranych aspektów muzyki XX i XXI wieku oraz próba definicji podstawowych elementów muzycznych, takich jak melodyka, rytmika czy dynamika.
Wojtek Blecharz: Wszyscy na co dzień słuchamy muzyki, a słuch jest zmysłem, który trudno wyłączyć, jednakże edukacja muzyczna czy społeczny dyskurs o tym, czego i jak słuchamy pozostają praktycznie znikome. Rozwijaniu słuchowej wyobraźni nie sprzyja także dominacja muzyki pop. W pracy nad spektaklem w TR Warszawa staram się przekazać aktorom swoją praktykę dźwięku. Służą temu improwizacja, kompozycja, budowanie instrumentów czy wydobywanie muzyczności z przedmiotów, które z pozoru jej nie mają.
Muzyka współczesna jest często odrzucana jako trudna, gdyż niełatwo znaleźć w niej elementy, które każdy z nas zna, takie jak harmonia czy melodia. Całe szczęście muzyka nie ogranicza się tylko do melodii i harmonii, a to właśnie muzyka współczesna jak żadna inna oferuje wyjątkowe bogactwo dźwiękowych kolorów, intensywności, szorstkości, półcieni, szeptów czy szmerów i właśnie to dźwiękowe bogactwo staje się librettem mojego spektaklu. Również to muzyka współczesna, jak żadna inna, umożliwia przygotowanie utworu muzycznego nie-muzykom, pozwala na wspólne tworzenie dźwięku i wspólne muzykowanie, które dziś jest również czynnością praktycznie wymarłą.
W jednej ze scen Tańcząc w ciemnościach Larsa von Triera Selma, główna bohaterka grana przez Björk, zaczyna słyszeć muzykę w odgłosach maszyn przemysłowych: stukach, świstach i zgrzytach. W jej wyobraźni wszystko zaczyna grać i współbrzmieć. Mam nadzieję, że SOUNDWORK pomoże pewne dźwięki i zjawiska muzyczne poznać oraz nazwać, pozwoli odkrywać muzykę tam, gdzie jej wcześniej nie dostrzegaliśmy i częściej zamieniać się nam w słuch.
Spektakl powstał w ramach nurtu programowego Młody TR, w ramach którego TR Warszawa wspiera rozwój nowych talentów teatralnych, prowadząc takie projekty jak np. Teren Warszawa, Teren TR, Debiut TR, rezydencje artystyczne, gościnne pokazy prac dyplomowych i spektakli, czy przedstawienia repertuarowe, do realizacji których zapraszani są debiutujący twórcy i twórczynie. TR Warszawa pełni rolę artystycznego schronu, w którym młodzi artyści i artystki mogą eksperymentować i realizować swoje pomysły na teatr. W ramach programu Młody TR w ostatnich sezonach artystycznych swoje spektakle zrealizowali m. in. Anna Karasińska („Ewelina płacze” i „Fantazja”), Piotr Trojan („Grind/r”), Magda Szpecht („Możliwość wyspy”), Wojciech Blecharz („Soundwork”), Katarzyna Kalwat i Marta Sokołowska („Holzwege”), Małgorzata Wdowik („Piłkarze” i „Strach”) oraz Jędrzej Piaskowski („Puppenhaus. Kuracja”).
muzyka:
libretto:
kostiumy:
ruch sceniczny:
światło:
projekcje wideo:
research:
warsztaty DIY:
soundesign:
realizacja dźwięku:
konsultacja dramaturgiczna:
asystentka reżysera:
asystentka kostiumografa:
materiały wideo:
aktor:
aktorka:
aktorka:
aktorka:
aktorka:
aktor:
aktorka:
aktorka:
sponsorzy:
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
właściciel dokumentacji:
TR Warszawa